Email van de Belgische ambassade.
Beste landgenoten,
Nu 2025 volop bezig is, willen we jullie graag wat informatie geven over interessante ontwikkelingen van de voorbije maanden. Het jaar 2024 was opnieuw een druk jaar voor de Ambassade. U hebt verschillende activiteiten van ons kunnen volgen via onze sociale media. De officiële mededelingen aan de Belgen worden u toegestuurd via onze nieuwsbrieven, in het Frans en in het Nederlands. U kan de vorige nieuwsbrieven hier terugvinden. U kunt ons ook volgen op Facebook, X (ex-Twitter), Instagram en Linked-In (in het Engels aangezien deze communicatiekanalen gericht zijn aan een breder publiek dan enkel de Belgische gemeenschap).
Op bilateraal vlak stond 2024 in het teken van bilaterale politieke consultaties met Thailand en Cambodja, waarbij we thema’s besproken hebben die van prioritair belang zijn voor België. Eén van deze onderwerpen was de hervatting van de rechtstreekse vluchten tussen Bangkok en Brussel, die begin december effectief opnieuw van start gegaan zijn en ondersteund werden door een grote communicatiecampagne van de Ambassade. De onderhandeling van een bilaterale sociale zekerheidsovereenkomst werd tijdens deze bilaterale consultaties eveneens prioritair besproken en we blijven ons inspannen om voortgang te boeken in dit moeilijke dossier.
Het jaar 2024 was ook een druk jaar op vlak van economische diplomatie. Naast de ondersteuning van onze dynamische Kamer van Koophandel en onze bedrijven, in nauwe samenwerking met FIT en AWEX, waren we ook verheugd om in 2024 mevrouw Sabine Joukes als adviseur economische diplomatie voor Cambodja aan te stellen.
Op consulair vlak werd de doorgaans intense activiteit van de post in 2024 voortgezet, met o.a. de organisatie van de federale en Europese verkiezingen voor onze landgenoten die in ons rechtsgebied zijn geregistreerd. Ons mobiele kit-programma heeft onze diensten nog dichter bij onze landgenoten gebracht. De zendingen werden georganiseerd in die regio’s waar de meeste Belgen wonen. Om te weten te komen naar welke steden in 2025 een zending zal plaatsvinden, zodat u op tijd de vernieuwing van uw paspoort of identiteitskaart kan voorbereiden, zonder naar Bangkok te hoeven komen, kan u het mobiele kit-programma 2025 nalezen op Mobiele Kit | FOD Buitenlandse Zaken - Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Ter herinnering: de geregistreerde biometrische gegevens blijven één jaar geldig voor de aanvraag van een paspoort en drie maanden voor een nieuwe identiteitskaart. U kunt ook gebruikmaken van deze missies om uw e-ID te activeren of te deblokkeren. Eén maand voor de missie krijgen ingeschreven Belgen via e-mail een nieuwsbrief met praktische informatie over hoe ze zich kunnen inschrijven voor deelname. We benadrukken daarom het belang van het op de hoogte houden van de Ambassade bij elke wijziging in uw persoonlijke gegevens (telefoonnummer, e-mailadres, enz.) zodat u zeker onze communicatie ontvangt.
Opening Ereconsulaat in Phuket
De statistieken voor consulaire zaken zullen waarschijnlijk blijven stijgen, gezien het stijgende aantal Belgische burgers die in de regio komen wonen en het groeiende aantal toeristen. In dit verband zijn we verheugd om u te kunnen aankondigen dat in 2024 een nieuw Belgisch Ereconsulaat werd geopend in Phuket. Het nieuwe ereconsulaat zal binnenkort officieel inghuldigd worden. Dhr. Bhummikitti Ruktaengam werd aangesteld als ereconsul en zijn ambtsgebied omvat de provincies Phuket, Krabi en Phang-nga. Het ereconsulaat bevindt zich in het centrum van Phuket Town (63 Phuket road, Talad Yai Muang, Phuket 83000, tel: +66 76 211 932 e-mail: contact@belgiumconsulatephuket.com)
Onze ereconsuls in Phuket, Chiang Mai, Phnom Penh, Vientiane en Yangon blijven ondertussen uitstekend werk leveren. We willen hen oprecht bedanken voor hun inzet, hun beschikbaarheid en hun voortdurende ondersteuning voor onze Belgische gemeenschap.
Nieuwe interpretatie van de Thaise Revenue Code
In 2023 kondigde de Thaise regering een nieuwe interpretatie van sectie 41 van de Thaise Revenue Code aan, die van kracht werd vanaf 1 januari 2024. (Section 38_64 | The Revenue Department (English Site)).
Sinds die datum zijn alle inkomsten die vanuit het buitenland naar Thailand worden overgemaakt, belastbaar voor personen die tijdens het belastingjaar meer dan 180 dagen in Thailand verblijven.
Om onze Belgische burgers in Thailand te helpen, publiceerde de Ambassade in 2023 en in 2024 twee nieuwsbrieven gewijd aan deze nieuwe interpretatie. Links naar deze publicaties vindt u hieronder:
https://tinyurl.com/bddctke5https://tinyurl.com/2je2ctcf Een verdrag tussen Thailand en België is sinds 1980 van kracht om dubbele belasting te voorkomen (Double Tax Agreement (DTA) | The Revenue Department (English Site).
Twee belangrijke elementen in het verdrag zijn:
Pensioenen kunnen door de twee landen afzonderlijk worden belast;
De belasting die in België wordt betaald op het bedrag van het pensioen kan worden afgetrokken van het belastingbedrag dat door Thailand wordt berekend.
Vandaag de dag blijven er echter nog veel praktische vragen onbeantwoord. We volgen de publicaties van de Thaise Revenue Department op de voet en overleggen met de ambassades van de landen met burgers in een gelijkaardige situatie.
Als u meer dan 180 dagen van het belastingjaar in Thailand verblijft, bent u verplicht om een belastingaangifte in te dienen, zoals voorheen ook al het geval was. We raden u aan om bewijzen van de oorsprong van uw inkomsten en van reeds betaalde belastingen in België (en elders) zorgvuldig te bewaren voor uw belastingaangifte in Thailand. Deel uw aangifte eveneens op tijd in om boetes te vermijden.
De Ambassade is niet bevoegd voor belastingzaken en fiscaliteit. Wij kunnen u bijgevolg geen hulp bieden bij het indienen van uw belastingaangifte.
Indien u vragen heeft omtrent het invullen van uw Thaise belastingaangifte raden wij u aan om contact op te nemen met een lokale fiscaal expert of met het Revenue Department.
Digitalisering van het visumaanvraagsysteem
Wij kondigen u met veel plezier aan dat vanaf 10 februari 2025 de digitalisering van het visumaanvraagsysteem van start is gegaan, een initiatief om de efficiëntie en toegankelijkheid voor alle visumaanvragers te verbeteren. Onze externe partner, TLS Contact, werd uitgerust met scanners om alle documenten in te scannen die worden voorgelegd bij een visumaanvraag. Deze gegevens worden voortaan digitaal overgemaakt aan de Ambassade. Dit maakt een einde aan het fysiek heen en weer sturen van documenten, wat de behandeltijd en de efficiëntie van een visumaanvraag merkbaar heeft verhoogd.
In deze fase van het project is de visumdienst van de Ambassade zelf nog niet uitgerust met scanners. Bijgevolg zal het binnenkort niet langer mogelijk zijn om nog rechtstreeks bij de Ambassade visumaanvragen in te dienen, meer bepaald van de echtgenoten en echtgenotes van de in Thailand ingeschreven Belgen. Tijdens een overgangsperiode blijft dit nog even mogelijk, maar vanaf 1 mei 2025 zal iedereen bij TLS Contact zijn/haar visumaanvraag moeten indienen.
Hoewel er vanaf 1 mei 2025 een dienstverleningskost van 20 EUR zal moeten betaald worden, heeft het indienen van een visumaanvraag bij TLS Contact ook enkele voordelen:
Ruimere openingsuren: bij de Ambassade kan u enkel op dinsdag of donderdag voor een visumaanvraag terecht, terwijl dit bij TLS Contact van maandag tot en met zaterdag kan. Het is ook eenvoudig en snel om bij hen een afspraak te maken.
Ondersteunende diensten: TLS Contact kan een volledige ondersteuning aanbieden, bijvoorbeeld bij het invullen van de visumaanvraagformulieren en het maken van een afspraak.
Prioritaire behandeling: de visumaanvragen voor echtgenotes en echtgenoten van Belgen zullen prioritair worden behandeld door de Ambassade.
Zoals vermeld, zal door TLS een dienstverleningskost in THB aangerekend worden van het equivalent van 20 EUR. De echtgenotes en echtgenoten van Belgen blijven uiteraard vrijgesteld van de gewone visumkosten van 90 EUR.
Graag wil ik deze nieuwsbrief afsluiten met u te bedanken voor uw tussenkomsten, opmerkingen en suggesties, zowel per e-mail, telefoon als via onze sociale media, waar we zo veel mogelijk rekening mee proberen te houden bij onze voortdurende inspanningen om onze diensten te verbeteren. De Ambassade heeft in 2024 belangrijke wijzigingen gekend op managementniveau. Na het vertrek van onze Ambassadrice, Mevrouw de Cartier, in juli 2024 na haar termijn van vier jaar, werd een nieuwe Ambassadeur aangesteld voor Bangkok, die vervolgens echter aan een andere functie werd toegewezen. In afwachting van de komst van een nieuwe Ambassadeur, kunt u er zeker van zijn dat het ambassadeteam en ikzelf als Zaakgelastigde a.i. u zullen blijven bijstaan en de belangen en prioriteiten van België en de Belgen in het hele rechtsgebied zullen blijven verdedigen.
Met vriendelijke groet,
Sarah Gasquard
Zaakgelastigde a.i.